-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43076 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

تفسير فراز چهارم تا آخر خطبة هفتاد و پنجم كه هنگاميكه بني اميه علي(ع) را متهم به شركت در خون عثمان كردند، ايراد فرموده، چيست؟
«وَ لَما وَعَظَهُمُ اللهُ بِهِ أَبْلَغُ مِنْ لِساني» [البته پندي كه خدا به آنان داده است از زبان من بليغ‎تر و رساتر است].
اگر مرا انساني مثل خودشان مي‎دانند و نمي‎خواهند حقيقت را از زبان من بشنوند، از خدا بشنوند كه با صريحترين كلام به آنان هشدار داده است
آيا قرآن صريحاً نگفته است:
«وَ الْخامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كانَ مِنَ الْكاذِبِينَ» النور/7 [و پنجم اينكه لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگويان باشد].
«وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبينَ» المرسلات/15 [در چنان روزي (قيامت) و اي بر دروغگويان].
«فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» الزخرف/25 [ما از آن تبهكاران انتقام گرفتيم، ببين عاقبت تكذيب كنندگان به كجا رسيد].
اينست آيات خداوندي و سخنان صريح دانا و تواناي مطلق دربارة دروغ. اي بني‎اميه نابكار كه براي خودكامگي چند روزة دنيا، اين سخنان را هم نمي‎فهميد؟! چرا خون عثمان را به گردن من مي‎اندازيد، مگر با اين دروغ‎ها و تهمت‎ها مي‎توانيد با سكوت سياستمدارانة خود كه دستهايتان را به خون عثمان آلوده كرده است، بشوئي و پاك كني و بگوئي: من نبودم، كه بود؟ تو بودي! آيا در كتاب الهي نديده‎اي:
«وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَري عَلَي اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جاءَهُ» العنكبوت/68 [و كيست ستمكارتر از كسي كه به خدا افتراي دروغين ببندد و يا حق را كه به او رسيده است، تكذيب نمايد].
«أَنَا حَجيجُ الْمارِقينَ وَ خَصيمُ النّاكِثينَ الْمُرْتابينَ» [منم خصم احتجاج كننده بر آن مردم منحرف كه از دين خارج شدند، و با كساني كه بيعت شكسته و در دين به ترديد افتاده‎اند، خصومت مي‎ورزم].
دليل و برهان من شكنندة منحرفين از دين است و خصومت من با پيمان‎شكنان مبتلا به شك ثابت و غير قابل زوال است.
ابن‎ابي‎الحديد در شرح اين سخنان اميرالمؤمنين(ع) براي اثبات فرمودة آن حضرت «كه بني‎اميه و ديگران همه بر حال من دانا هستند و عذري در عيب‎جوئي دربارة من ندارند» چنين مي‎گويد: «اميرالمؤمنين متذكر مي‎شود كه: علم آنان اقتضاء مي‎كرد كه دربارة او عيب‎جوئي نكنند. براي اينكه مقام و منزلت آن حضرت بالاترين همة منزلت‎ها بود، بطوري‎كه عالي‎تر از آن وجود نداشت. كتاب الهي (قرآن) طهارت او و فرزندان و همسرش (فاطمه(ع)) را در اين آيه: «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» الاحزاب/33 [جز اين نيست كه خداوند متعال اراده كرده است كه پليدي را از شما اهل‎بيت برطرف و شما را با تطهيري پاكيزه كند]. بيان نموده و فرمودة پيامبر اكرم(ص): (اي علي، نسبت تو با من نسبت هارون با موسي(ع) است، الا اينكه بعد از من پيامبري وجود ندارد).

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 11
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.